Diverse pessimistische stemmen hebben, vooral in het achter ons liggende decennium, veelvuldig verklaard dat het einde van het medium televisie nakende was, doch het ziet er nu naar uit dat dit niets anders dan een uiting van doemdenken is geweest, want op dit moment wordt er meer televisie geproduceerd dan ooit en ook wordt er meer gekeken.
Voor het VPRO-programma Trendspotting — waarvan op zondag 24 oktober, tussen 23:00 uur en 23:55 uur een nieuwe aflevering, getield Luzern, zal worden uitgezonden via Nederland 2, en geprsnteerd door Marike Jager — is dat feit voldoende aanleiding om eens (weer) na te gaan hoe een televisieprogramma ontstaat, hoe men weet wat de kijker wil, en of de wil van de kijker echt wel allesbepalend is. Het meest prangende, want uiterst actuele, element daarbij is de vraag hoe belangrijk de rol van het fenomeen televisie is, juist in deze welige tijden met steeds meer dreigende politieke onrust en instabiliteit in grote delen van Europa.
Daarom hebben de makers van Trendspotting de vijftigste editie van het vooraanstaande Gouden Roos Festival in het Zwitserse Luzern bezocht en zijn ze daar ikn contact gekomen met mensen achter de populaire programma's van vandaag de dag, welke door vele miljoenen mensen met instemming worden bekeken.
Helaas gaat het daarij zelden om programma's die van lang aanhoudende culturele waarde blijken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten