Na zes decennia resultaat
SPIEGEL ONLINE meldt in een artikel van Alice Chapulny dat heden is gepubliceerd, over een revolutie in de productie van chocolade, een van oudsher Zwitsers product, waarover een in Zwitserland veel voorkomende categorie consumenten, de bergbeklimmers, zowel bij hevige koude, alsook bij sterke hitte al heel lang klagen, en het product — dat overigens voor de instandhouding van lichaamsenergie en een goed gevoel dit vanwege de endorfine) — dan ook nooit meenemen als ze de hoogte in gaan.
Het is ook een Zwitserse firma, die daarin verandering kan èn wil aanbrengen: Barry Callebaut, de belangrijkste producent van chocolade ter wereld. Daar is men erin geslaagd een cacao-product te ontwikkelen dat niet alleen caloriearm maar ook nog eens warmtebestendig blijkt te zijn. Zes decennia lang heeft men er tevens bij de concurrentie naar gezocht.
Opvallend is dat zijdelings nog even een ander probleem — dan dat van de bikkelharde winterchocolade en de vla-achtige zomeruitvoering daarvan— wordt aangestipt: chocolade als dikmaker. Merkwaardig toch, aangezien enige jaren geleden de BBC een documentaire heeft gefinancierd en na gereedkoming uitgezonden waarin onomstotelijk zou zijn aangetoond dat een normale consumptie van chocolade niet voor extra lichaamsomvang zou zorgen. De boosdoeners zouden zitten binnenin bonbons.
(Wordt wellicht vervolgd)
__________
Afbeelding: Uitbeelding van twee chocola drinkende Mixteense koningen. Codex Zuche-Nutall.
woensdag 15 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten